Blandat

Jag har noterat att söndagkvällen är bloggläsartid, så jag tänkte belöna er som klickar in här med ett nytt inlägg. Dessvärre har jag inte så mycket att skriva om. Helgen har varit lugn, så jag har t.o.m. haft tid att städa lite noggrannare än vanligt och spela spel med gossebarnet.

Han vaknade med feber idag, stackarn, så det blev inte ens kyrka på förmiddagen för mig och honom. Vi spelade Disney-TP, och det är en upplevelse. Svårighetsgraden på vuxenfrågorna varierar nå't väldigt, från "Vilken färg har Nalle Puhs tröja på den här bilden?" till "Vilken relation har Mary Norton till Sängstolpar och kvastskaft?". Vi tog oss iallafall igenom spelet så att alla blev nöjda - jag vann två gånger, gossen en, men han hade sammanlagt fler "pluttar" än jag. Rättvist och bra.

Bibelläsningen - jodå, jag läser på. Jag har ju ett återkommande bekymmer med GT; att folk beter sig så rysligt illa och dumt utan att det står något om att det är dåligt. Nu häromda'n läste jag om när David ligger med en annan mans hustru, och när hon visar sig vara gravid ser han till att maken dör i strid. I det sammanhanget (som står i 2 Sam) är det ingen tvekan om att Gud tycker illa vara, men då får jag problem med bestraffningen istället, för den går ut över Davids barn - som inget gjort. Kära nå'n, jag är visst aldrig nöjd... Och trots det fortsätter jag att tro att Bibeln är Guds ord. Någonstans tänker jag att det väl är klart att jag inte kan förstå Gud - han är trots allt Gud och jag bara människa. Dessutom misstänker jag att synsätt och värderingar som är självklara för oss idag, kanske inte är så tidlösa som vi tror. Det är lite spännande och läskigt att utsätta sig för sådana tankeexperiment, där djupt rotade referensramar ifrågasätts. Något åt jordbävningshållet, för att anknyta till aktuella (gräsliga) händelser; när det mest pålitliga och grundläggande visar sig inte vara fast. Å andra sidan gör jag väl inte ett sådant experiment fullt ut (iallafall inte den här gången), eftersom det allra mest grundläggande inte är mina värderingar, utan Gud själv. Och han vacklar inte.


Kommentarer
Postat av: Marre

Mary Norton? Då kanske det är den där boken ändå... Har för mig att den står i bokhyllan, men jag orkar inte resa mig ur soffan, latheten har segrat.

2011-03-13 @ 20:34:17
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0