Tristess

Så det är påsklov och jag har föresatt mig att ta en ordentlig promenad varje dag, och idag hade jag P1 i lurarna. P1 är en fantastisk radiokanal om man tycker om att få lära sig allt möjligt om precis vad som helst: olika typsnitts historia; olika länders städkulturer; att blåmesen fick sluta användas som pausfågel för att dess läte släckte ner Kaknästornets sändare - som sagt, allt möjligt om precis vad som helst.
 
Idag fick jag veta följande:
Forskare i USA gjorde ett experiment rörande att ha långtråkigt. Försökspersoner fick helt enkelt sitta ensamma i ett tomt rum i 15 minuter utan att ha något att förströ sig med. Innan den ensamma perioden började, fick personerna en elstöt. Apparaten de fått stöten med fanns sedan kvar i rummet, och försökspersonerna fick veta att syftet med experimentet inte var att de skulle chocka sig själva, men om de ville fick de använda den. Hur skulle du göra?
 
Av kvinnorna var det 25 % som använde apparaten, av männen hela 69 %. En man hann med att elchocka sig själv hela 190 gånger. Det är ungefär en stöt var femte sekund.  
 
Jag vet inte varför, men jag jag tycker att det är väldigt roligt. Jag har ingen djuplodande fundering kring innebörden av varken experimentet eller resultatet, men det har malt runt i huvudet på mig idag. För min personliga del tror jag att jag kanske skulle trycka på knappen någon gång under den där kvarten. Jag menar - jag har inget att göra och det finns en knapp... Jag är helt säker på att jag inte skulle trycka 190 gånger.
 
Och du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0